دیجیتال مارکتینگ چیست

استراتژی دیجیتال مارکتینگ هر کسب و کار را به طور خلاصه

  جمعه, 21 خرداد 1400       مقالات سئو
دیجیتال مارکتینگ چیست

 

اصلی ترین مرکز برای به اشتراک گذاری و انتشار اطلاعات بخصوص محصولات فروشگاهی، وب سایت هایی هستند که بر اساس دیجیتال مارکتینگ فرآیند خرید کاربران را آسان می کنند.

یک سایت برای کسب موفقیت می تواند با به روزرسانی اطلاعات، اخبار، پیشنهادات و تخفیفات جای خود را در میان کاربران باز کند. همچنین با تبلیغات و خدمات در دنیای آنلاین زمینه دیجیتال مارکتینگ خود را در سراسر وب گسترش دهد.

در قدم اول دیجیتال مارکتینگ باید استراتژی خود را مشخص کنید و در ادامه جایگاه سایت در دنیای وب را قوی کنیم. در این مقاله سعی داریم برای کاربران عزیز اینت از قدم اول تا آخر استراتژی دیجیتال مارکتینگ هر کسب و کاری را به طور خلاصه بیان کنیم پس با ما همراه باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست

دیجیتال مارکتینگ به این معنی است که بازاریابی خود را به کمک رسانه های دیجیتالی یعنی دستگاه های تلفن همراه، رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو وسایر کانال ها برای دستیابی به مصرف کنندگان و مشتریان انجام دهیم.

کسب و کار شما براساس خدمات یا محصول می تواند استراتژی خود را به موارد ساده ای تبدیل کند تا راحت تر بازاریابی خود را به نتیجه برسانید. تاجایی که حتی با داشتن یک صفحه شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام بازار کار به دست شما بیفتد و حتی بتوانید با ابزارهای کاربردی اینستاگرام کسب وکار خود را تقویت کنید.

چگونه دیجیتال مارکتینگ شکل گرفت

دیجیتال مارکتینگ با ارسال اولین ایمیل ری تاملینسون در سال 1971 آغاز شد و راه بازاریابی را به گونه ای شروع کرد تا مردم اجازه ارسال و دریافت فایل های خود را در هر دستگاهی که به اینترنت متصل می شود را داشته باشند.

با این حال شروع رسمی دیجیتال مارکتینگ را از سال 1990 درست زمانی که موتور جستجوی Archie به عنوان شاخصی برای سایت های FTP ( یک بانک اطلاعاتی ) ایجاد شد تا ظرفیت ذخیره سازی رایانه برای اطلاعات مشتریان افزایش پیدا کند و در نتیجه شرکت ها بتوانند اطلاعات مشتریان خود را به طور موثرتری ردیابی کنند.

در نهایت در سال 1994 اولین تبلیغ قابل کلیک به صورت زنده توسط کمپین AT&T ایجاد شد. این تبلیغ توانست از 44% بازدیدکنندگان کلیک دریافت کند.

یکی دیگر از مهمترین اتفاقاتی که تحول خوبی را در دیجیتال مارکتینگ ایجاد کرد راه اندازی اتوماسیون بازاریابی در سال 2007 بود. با این استراتژی کسب وکار ها می توانستند مشتریان را به دسته های مختلفی تقسیم کنند و با کمپین های چند کاناله خود روند بهتری را در بازاریابی داشته باشند. ( هر چند که سرعت سازگاری با دستگاه های کاربران چندان سریع نبود )

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست

هر کسب و کاری از سازمان های بزرگ بین المللی گرفته تا بیزنس های کوچک می توانند از این طریق صفحات خود در اینترنت تبلیغ ایجاد کنند.

دیجیتال مارکتینگ مزایایی دارد از جمله :

  • عملکرد محتوا ( میزان تاثیرگذاری مثلا یک محتوای تصویری ) را مشاهده کنید.
  • برند خود در میان کاربران ایجاد کنید و به نرخ تبدیل بهتری برسید.
  • مشتری های خود را بیشتر درگیر کنید و سرنخ ( Lead ) ایجاد کنید.
  • روابط با مشتریان را عمیق تر کنید و به مشتریان وفادار در کمپین ها دسترسی داشته باشید.
  • مقرون به صرفه تر از بازاریابی سنتی کار خود را راه بندازید.
  • در آمد بالاتری داشته باشید.
  • از طریق قیف فروش، استراتژی تدوین کنید و به کمک راهنمایی برای مشتریان مسیر فروش بهتری را ایجاد کنید.

انواع دیجیتال مارکتینگ

با وجود اینکه دیجیتال مارکتینگ یک عمل خاص نیست و از طریق چندین کانال اتفاق می افتد روش های مختلفی برای انجام دارد که عبارت اند از :

  • بهینه سازی موتورهای جستجو ( Seo )
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
  • تبلیغات کلیکی ( PPC )
  • تبلیغات بومی
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی اینفلوئنسر ها
  • بازاریابی وابسته
  • اتوماسیون بازاریابی
  • روابط عمومی آنلاین ( PR )
  • بازاریابی موبایل
  • بهینه سازی نرخ تبدیل ( CRO )

هر چند بنظر روش های بالا خیلی به نظر می آیند اما مطمئنا به اجرای تک تک آنها برای همه کسب وکارها ضروری نیست. در واقع ما با استراتژی تعیین شده می توانیم درک بهتری از انتخاب روند دیجیتال مارکتینگ خود داشته باشیم.

1. بهینه سازی موتورهای جستجو

سئو یکی از عناصر اصلی دیجیتال مارکتینگ است که برای کسب رتبه بالاتر در نتایج گوگل اهمیت بالایی دارد. هنگامی که وب سایت شما به عنوان یک نتیجه برتر در صفحات گوگل مشاهده می شود، به احتمال زیاد کاربران روی آن کلیک می کنند.

همچنین در مورد برند شما اطلاعات می گیرند و در نهایت مشتری شما می شوند.

برای بهبود سئو وب سایت باید از سه روش اصلی زیر اقدام کنید :

بهبود سئو داخلی( On-page Seo )

سئو داخلی جزء مباحث اصلی سئو است که بسیار گسترده است و شامل موارد بسیاری می باشد. آی وحید یک چک لیست کامل از سئو داخلی را تهیه کرده که می تواند به کسب و کار شما کمک زیادی کند. برای شروع سئو داخلی خود می توانید از مقاله چک لیست سئو داخلی کمک بگیرید و یا پاسخ خود را در سوالات متداول سئو بیابید.

این کلمات می توانند در کنار افزایش رتبه در نتایج گوگل، مشتریان را از طریق قیف فروش با محتوای معتبر و مرتبط در سیستم خود نگه دارند.

سئو خارجی سایت ( Off-Page SEO )

برای بهبود سئو خارجی  می توانید به لینک های داخلی و خارجی سایت توجه بیشتری داشته باشید و به کمک شبکه سازی با ناشران، نوشتن پست های مهمان و ارائه مطالب غنی از اطلاعات هم جزء فاکتور های سئو داخلی سایت است.

سئو تکنیکال ( Technical SEO )

مواردی چون کدنویسی، داده های ساخت یافته، فشرده سازی تصویر وموارد دیگر به سئو تکنیکال سایت بر می گردد. بهینه سازی این عناصر باعث می شود موتورهای جستجو ساده تر صفحات شما را ایندکس کند و سرعت صفحه شما را بهبود دهد.

2. بازاریابی محتوای

نزدیک ترین مورد دیگر به سئو که می تواند به دیجیتال مارکتینگ کمک کند بازاریابی محتوایی است. بازاریابی محتوایی می تواند شامل ایجاد و ارتقا محتوا با اهدافی مثل ایجاد آگاهی از برند، افزایش ترافیک به وب سایت ، ایجاد هدایت و تبدیل مشتری باشد.

محتوایی که برای سایت خود ایجاد می کنید می تواند اشکال مختلفی داشته باشد ازجمله :

پست های بلاگ : راه اندازی یک وبلاگ ، استفاده از کلمه کلیدی استراتژیک و طولانی در مقالات راه عالی برای وارد کردن ترافیک به سایت و درگیر کردن مشتریان است.

کتاب های الکترونیکی : اضافه کردن مطالب عمیق و طولانی به وب سایت، تخصص آن صنعت را نشان می دهد و باعث ایجاد اعتماد در بین مخاطبان می شود.

البته می توانید در ازای اطلاعات تماس مخاطب این محتوای الکترونیکی را در اختیار آن ها قرار دهید و از این طریق با مخاطبان خود ارتباط بیشتری داشته باشید.

فیلم ها : همیشه نیاز نیست محتوای وب سایت متنی باشد مطمئنا افزودن فیلم به کمک آپارات یا یوتیوب می تواند روشی جذاب برای ارائه اطلاعات ارزشمند به مخاطب باشد.

در صورتی که مخاطب آن فیلم را ذخیره کند برند شما در ذهن مخاطب بماند و با دیدن نام برند همیشه شما را به یاد بیاورند.

اینفوگرافیک : شکلی از محتوای بصری است که روشی سرگرم کننده و مفید برای آسان کردن یادگیری اطلاعات پیچیده و آمار به خصوصی به حساب می آید. برای ایجاد اینفوگرافیک می توانید متناسب به محتوای خودتان آن را در نظر بگیرید.

پادکست : قالب محتوا شنیداری بخصوص برای موارد آموزشی کمک می کند، اطلاعات لازم با سرعت بیشتری به مخاطب انتقال پیدا کند، ارتباط با مخاطبان تقویت شود و یک جامعه وفادار در اطراف نام برند شما بوجود بیاد.

برای شروع پادکست بهتر است سعی کنید محتوای صوتی را متناسب با پست های وبلاگ تنظیم کنید و به زبان ساده تری آن ها را بیان کنید.

وبینار : این کلمه از ترکیب وب و سمینار ایجاد می شود و در نهایت می تواند مخاطبان را درگیر کند ، اقتدار شما را نشان دهد و همچنین کمک کند تا مشتریان با هیجان بیشتری نسبت به محتوای ایجاد شده استقبال کنند.

نکته : هر کدام از قالب های محتوایی که ایجاد می کنید باید با تمرکز روی موضوعی خاص انجام شوند تا برای مخاطبان مناسب و با ارزش باشد و به تقویت سئو سایت کمک کند.

3. بازاریابی رسانه های اجتماعی

یکی از قوی ترین استراتژی های دیجیتال مارکتینک بازاریابی رسانه های اجتماعی است. این امر می تواند نام برند را در کانال های اجتماعی به منظور افزایش شناخت برند، هدایت ترافیک به وب سایت و دریافت سرنخ ها شود.

حال اگر بتوانید محتوایی که در رسانه های اجتماعی زیر می گذارید مخاطبان بیشتری را جذب کنید می توانید آن را در اولویت استراتژی دیجیتال مارکتینگ قرار دهید.

  • فیس بوک
  • ایستاگرام
  • توییتر
  • یوتیوب
  • لینکدین

4. تبلیغات کلیکی ( PPC )

تا اینجا ما بیشتر روش های ارگانیک را برای دیجیتال مارکتینگ بیان کردیم. روش های ارگانیک می توانستند به صورت طبیعی ترافیک دریافت کنند مانند وبلاگ نویسی ، سئو و رسانه های اجتماعی که البته نیاز به هزینه مستقیم هم نداشتند.

استفاده از تبلیغات کلیکی ( PPC ) یعنی پرداخت به ازای هر کلیک می تواند ابزار قدرتمندی برای تبلیغات آنلاین یک کسب وکار باشد.

حال اگر با پست هایی دارای نشان تبلیغات در بالا و پایین صفحات نتایج جستجوی گوگل باشد آشنا هستید ( مانند کلمه Ad در کنار عنوان سایت در نتایج گوگل ) پس حتما قبلا PPC را در عمل مشاهده کردید.

با استفاده از این روش با هر بار کلیک بر روی لینک می توانید سودآوری خود را  از آن تبلیغ بدست آورید و مانند سایر کانال های بازاریابی دیجیتال ترافیک بیشتری را برای وب سایت فراهم کنید.

اکثر سایت ها تبلیغات کلیکی خود را به کمک گوگل ادز انجام می دهند. مقاله آموزش صحیح قرار دادن تبلیغات گوگل درون سایت وردپرسی نیز می تواند به گذاشتن تبلیغات کلیکی به شما کمک کند.

5. تبلیغات همسان ( Native )

تبلیغات همسان بر اساس موقعیت و محتوایی که در صفحه دارید با پرداخت هزینه ای بر روی صفحه سایت قرار می گیرد. انیمیشن ها و ویدئو می تواند کاملا تعاملی و تولیدی خود برند باشند و یک تبلیغ همسان به حساب بیایند.

درواقع برای تبلیغات همسان باید در نظر گرفت که چقدر تصویر انتخاب شده با محتوا مطابقت دارد. یک تبلیغ همسان برخلاف پاپ آپ های بزرگ وسایر تبلیغات جذاب با قالب و لحن در موقعیتی درست قرار می گیرد.

6. بازاریابی وابسته   

بازاریابی وابسته مبتنی بر عملکرد یک روش بازاریابی دیجیتال است که طی فرآیندی با تبلیغ محصولات دیگران برای کسب کمیسیون انجام می شود و در مقابل برای فروش محصولات خود باید به کمک شرکت ها یا موسساتی بتوانید محصول خود را به درستی مرفی کنید.

البته بازاریابی وابسته می تواند باعث ارتقا محصولات یا حتی خدمات باشد ودر نهایت بخشی از سود خود را به واسطه دهید. با استفاده از این الگوی بازاریابی شرکت های وابسته لینک ویژه ای به شما ارائه می کنند که وقتی کاربران روی آن کلیک می کنند و محصول را خریداری می کنند کمیسیونی را برای فروش بدست آورند.

برندها می توانند با استفاده از سایت هایی مانند E-Bay ، CJ affiliate و Amazon محصول و خدمات خود را به فروش برسانند که البته برای ایرانیان مشکلاتی چون تبدیل نرخ ، داشتن محصولات اورجینال ( نباید مشابه برندهای خارجی و اصلی باشد ) و عبور از پروتکل بسیاری وجود دارد تا در نهایت بتواند سودآوری را برای آن کسب وکار فراهم کند.

7. بازاریابی اینفلوئنسر

 بازاریابی اینفلوئنسر ها شبیه بازاریابی وابسته است با این تفاوت که اشخاص برای تبلیغ برند شما واسطه می شوند و به طور معمول در رسانه های اجتماعی یا در بلاگ خود بازاریابی انجام می دهند.

با این وجود اینفلوئنسر ها برخلاف شرکت های وابسته صرفا برای ارتقا با زبان ساده تری بدون توجه به اینکه مردم محصول را خریداری می کنند یا نه انجام می شود.

این بازاریابی می تواند به چند دلیل بسیار موثر باشد اول اینکه مردم به اینفلوئنسر ها اعتماد دارند، از آنها تاثیر می گیرند و با یک توصیه از محصول تصمیم خرید خود را سریع تر می گیرند.

از طرفی مخاطبان اینفلوئنسرها با بازار هدف شما مطابقت دارد، به عنوان مثال شرکتی برای فروش محصولات ورزشی خود از یک ورزشکار استفاده می کند تا متناسب با کسب وکارش مخاطب جذب کند. در صورتی که با احتمال کمتری می تواند از مخاطبان یک بازیگر بازار هدف خود را بدست آورد.

8. ایمیل مارکتینگ

با وجود شبکه های اجتماعی و کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ شاید بنظر ایمیل مارکتینگ چندان بنظر قوی نباشد ولی باید گفت ایمیل مارکتینگ هنوز در صد قابل توجهی از کاربران را به خود جلب می کند.

به طور کلی ایمیل مارکتینگ به چهار نوع مختلف انجام می شوند :

  • تخفیفات : کمپین های ایمیل محصولات را تبلیغ می کنند، پیشنهادات یا تخفیفات خاصی را ارائه می کنند. همچنین می توانند مردم را ترغیب می کنند تا برای خرید یک محصول در سایت ثبت نام کنند. ( اطلاعات آن ها را برای موارد دیگری در دست داشته باشند )
  • خبرنامه های ایمیل : به صورت مداوم ارسال می شود تا به روزرسانی های منظم سایت مانند پست های جدید بلاگ، اخبار صنعت و غیره را به مشترکان ارائه دهد.
  • ایمیل های بازاریابی خودکار : بر اساس تعریف های تعیین شده به صورت خودکار ارسال می شوند، مثل ایمیل های تولد ، یادآوری برای ادامه و تکمیل خرید.
  • ایمیل های معاملاتی خودکار : برای تایید سفارش خودکار مانند به روز رسانی حمل ونقل ، یادآوری قرار ملاقات انجام می شود.

استراتژی محبوب دیجیتال مارکتینگ برای ارتباط با مخاطبان با هدف تعامل بیشتر ، ارتقا محصولات و رسیدن به فروش بالا ایجاد می شود و می تواند به کمک طراحی های زیباتر، قالب نوشتاری متفاوت، عکس های جذاب تر استفاده از آن را موثر کرد.

برای راه اندازی کمپین های ایمیل، خبرنامه ها، اتوماسیون بازاریابی ( الخصوص برای مشاغل بزرگ ) و البته بهتر شدن طراحی ایمیل می توانید از ابزار های ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. این سرویس ها به شما کمک می کند تا بر اساس آمار های میزان بازکردن ایمیل، بازدید و کلیک ها کاربران خود را ردیابی کنید.

همچنین به شما امکان می دهد تا طراحی ایمیل های خود را بر اساس کمپین های مخاطبان شخصی سازی کنید تا ایمیل های ایجاد شده مطابق ظاهر برند باشد و بر اساس طراحی آن کاربران اطلاعاتی نوع محصول و موضوع آن را دریافت کنند.  

9. اتوماسیون بازاریابی

زمانی که ارسال ایمیل های خودکار را در برنامه داریم، از یک روش گسترده تر بازاریابی دیجیتال به نام اتوماسیون بازاریابی صحبت می کنیم.

اتوماسیون بازاریابی با امکانات گسترده ای از تنظیمات برای ساده سازی کارهای تکراری و مواردی که به صورت دستی انجام می شود در دسترس قرار می گیرد. ایمیل های معامله ای ، تجزیه و تحلیل داده ها می توانند در اتوماسیون بازاریابی انجام شوند و همچنین موارد دیگر از جمله :

  • پیغام های برای کاربران ازجمله تشکر ، تایید و استقبال سایت دارد
  • برنامه ریزی ارسال های رسانه های اجتماعی را انجام می دهد.
  • چت زنده برای ارتباط بیشتر و رفع مشکلات کاربران دارد.
  • تجزیه و تحلیل داده ها انجام می دهد و کمک می کند راهکار های متفاوتی را بکار بگیرید.

اتوماسیون بازاریابی یک روش مهم برای ایجاد روابط بیشتر با کاربران ودر عین حال داشتن گردش کار سازمان یافته و تولیدی است.

10. روابط عمومی آنلاین ( PR )

روابط عمومی آنلاین ( Public Relations ) روشی برای گرفتن تعامل بیشتر از طریق کانال های ارتباطی آنلاین است. این روابط می تواند ترکیبی از نوشتن مطالب مطبوعاتی ( با دسترسی به خبرنگاران و ویراستاران ) و یا سایر مقالات بازاریابی ( مثلا از طریق LinkedIn یا Twitter ) باشد.

به عنوان مثال اگر بتوانید در قسمت نظرات بلاگ یا رسانه های اجتماعی با کاربران بیشتر درگیر شوید یا در بررسی های آنلاین شرکت کنید توانستید به کمک روابط عمومی تعریف شده دیجیتال مارکتینگ خود را تقویت کنید.

11. موبایل مارکتینگ

با وجود اینکه بسیاری از مشتریان از طریق موبایل خود از کالاها و خدمات با خبر می شوند، توانستند بیش از 50 % ترافیک آنلاین را در سراسر جهان تشکیل دهند و همچنین هر روز به تعداد آن ها افزوده می شود.

پس در نظر گرفتن کاربران موبایل برای کسب وکار ضروری است. باید برای کاربران خود بتوانید مطابق شیوه های استاندارد دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی موبایلی را تدوین کنید. متناسب آن ها برای تجربه کاربری خوب طراحی سایت متفاوتی داشته باشید.

بهینه سازی سرعت صفحه تلفن : گوگل از سرعت آپلود صفحات به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده می کند، انتظار یک سایت ریسپانسیو شده برای کاربران را دارد.

برای موبایل مارکتینگ می توانید تصاویر با حجم پایین را در صفحات خود قرار دهید و ریدایرکت ها را به حداقل برسانید یا از مقاله چک لیست ریسپانسیو سایت 2020  استفاده کنید.

12. بهینه سازی نرخ تبدیل ( CRO )

اگر هدف از دیجیتال مارکتینگ را بخواهیم محاسبه کنیم، نرخ تبدیل سایت می تواند میزان ترافیک سایت و افزایش تبدیل ها را فراهم کند. همچنین بهینه سازی نرخ تبدیل کمک می کند تا طراحی وب سایت خود را متناسب با تعامل کاربران پیش ببریم.

برای انجام این کار باید توجه کنید که کاربران چگونه اقدامات خود را در سایت انجام می دهند ، چه چیزی آنها را به سمت دستیابی به هدفی می کشاند؟ در نهایت چگونه می توانیم بهترین مسیر را برای کاربران فراهم کنیم؟

ابزارهای ردیابی، تجزیه و تحلیل ها می تواند اطلاعات کمی را در مورد راه های برخورد کاربران با سایت در اختیار شما بگذارد تا بتوانید قیف فروش خود را به آخر برسانید.

یکی از این ابزارها گوگل آنالیتیکس است اگر هنوز آن را بر روی سایت خود نصب نکردید پیشنهاد می کنم مقاله آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس را مطالعه کنید و از بخش های مختلف آن برای قیف فروش وارتقای تجارت خود استفاده کنید.